”Kåseberga är unikt med stora säsongsvariationer. En liten åretruntboende befolkning kan åtnjuta en relativt hög säsongsbetonad servicenivå tack vare det stora antalet sommarboende och besökare. För allas trevnad måste dock boende och lokala näringsidkare engageras i framtida planeringsarbete och extra resurser tillföras under besökssäsongen alltmedan det unika byn har att erbjuda bevaras.” Se mer på https://www.ystad.se/kaseberga

En kortfattad informationsbroschyr kan laddas ner här:
Arbetsgruppen jobbar nu med åtgärdsområden enligt nedan.
- Arbetsgrupp för hållbar turism i Kåseberga
Hur ska arbetet med hållbar turism i Kåseberga organiseras?
– En arbetsgrupp (Destination Hållbart Kåseberga) bestående av två representanter vardera från Byalaget, Företagarna och Ystad kommun är fokuspunkten för det framtida arbetet. Här diskuteras frågor som rör byn och arbetsgruppen
– Förslag om förbättringar i byn mottages gärna på mej: webbsidan@kaseberga.se eller genom att lägga förslag i brevlådan vid byahuset.
2. Masterplan för turismen i Kåseberga
Hur ska turismen i Kåseberga utvecklas?
3. Analys av genomförda insatser i Kåseberga
Vad är resultatet av de insatser som gjorts i Kåseberga?
4. Turismens statistikbehov i Kåseberga
Finns det tillräckligt med statistik och data för turismen i Kåseberga, för att komma till praktisk användning?
– Statistik har samlats in för 2023 och nu pågår insamlandet av 2024 års statistik.
5. Marknadsplan för Kåseberga
Hur ska Kåseberga och dess upplevelser kommuniceras?
Samarbetsorganisation DESTINATION KÅSEBERGA har bildats av företagare och Byalaget. Hemsidan https://destinationkaseberga.se är under uppbyggnad. Vidare finns facebook och Instagram konton för avseendet.
6. Hantering av besökarvolymerna i Kåseberga
Hur ska besökarvolymen och besökarnas beteende hanteras i Kåseberga?
7. Plan för minskad biltrafik i Kåseberga
Hur ska Kåseberga hantera utmaningen med volymen biltrafik i högsäsong?
8. Program för lokal nytta i Kåseberga
Hur ska turismen bidra med lokal nytta för invånarna i Kåseberga?
9. Företagsrådgivningar i Kåseberga
Hur får man med sig Kåsebergas företagare på hållbarhetsresan?
10. Informations- och besökarcenter i Kåseberga
Kan ett besöks- och informationscenter vara nyckeln till att lösa delar av Kåsebergas utmaningar?